Worlding

Worlding – nudges for posthuman play. Anstoß zum Weltenbauen

Akademie Schloss Solitude & Werkstatthaus Stuttgart, 2019

The event is initiated by Sahej Rahal in collaboration with Mitra Wakil and Fabian Hesse

Cyberpunk Performances, Collective Life-Gaming Tutorial, Filmscreening on Ecologies, Post-Truth Conversation

    How do we practice »Worlding« in the crappy present? Between the wreckage of co-working spaces and Amazon’s social networks which create bacteria from data and facts from lies? Seeking super solidarities in the age of mass-mining micro-feelings.

    Akademie Schloss Solitude calls fellow (post-)humans, cyberpunks, 3D scanner shamans, and tentacular artificial intelligences to join us in a game of worldbuilding: in a two-day session, Stuttgart’s Werkstatthaus will transform into an experimental space with open conversations, film screenings, objects, a collective life-gaming tutorial, and a performance on rituals for cyberpunks. 

    Day 1

    Animal Hacker Analytics: Queer encounters with dark arts, shimmering endurances and toxic execution
    Keynote lecture by Helen Pritchard

    Day 2

    Worlding with Hivemind
    Collective tutorial on worldbuilding, guided by Sahej Rahal

    In this tutorial, participants are invited to collaboratively design speculative worlds, working with 3D scanning, video-game programs & MIDI sound generators.

    Toxic Truth Terrain
    Conversation with Helen Pritchard, Pallavi Paul, and Matthias Böttger

    In this conversation, the participants are invited to explore the question »How does a world constitute itself?«. The discussants will approach the question from three vantage points, namely the negotiation of facticity and reality in the formation of contemporary truth (Pallavi Paul), the relation of video-games and urbanism (Matthias Böttger), and the toxicity of computational ecologies (Helen Pritchard).

    Tentacular Plastic Realism
    Conversation with Mitra Wakil, Fabian Hesse, and Daniel Rourke

    The conversation partners are invited to engage and entangle with »crapularity« – a term described as the opposite of »singularity« by Florian Cramer in his text »Crapularity Aesthetics« (2019) – by exploring the subversive potential of playing with plastic through 3D scanning and 3D printing technologies (Fabian Hesse & Mitra Wakil) and worlding with the materiality of horror (Daniel Rourke).

    Augmented Rituals for Cyber-Shamans (or: Rituals for Cyberpunks)
    Collective Performance

    With contributions by: 
    Matthias Böttger, architect, Berlin/Germany; Fabian Hesse, artist, HFBK Hamburg, Digital/Material Workshop, Berlin/Germany; Pallavi Paul, artist, New Delhi/India; Helen Pritchard, artist and lecturer in Computational and Digital Arts at Goldsmiths, University of London, London/Great Britain; Sahej Rahal, artist, Mumbai/India; Daniel Rourke, lecturer and co-convener of the MA in Digital Media at Goldsmiths, University of London, London/Great Britain; Mitra Wakil, artist, FabLab Munich, Munich/Germany 

    http://www.akademie-solitude.de/en/events/september-27-28-2019-worlding-nudges-for-posthuman-playanstoss-zum-weltenbauen-with-sahej-rahal-fabian-hesse-and-mitra-wakil~no4003/

    DE

    Worlding – nudges for posthuman play. Anstoß zum Weltenbauen

    Cyberpunk Performances, Kollektives Life-Gaming Tutorial, Filmscreening über Ökologien, Post-Truth Gespräche

    Akademie Schloss Solitude & Werkstatthaus Stuttgart, 2019

    konzipiert von Sahej Rahal, Fabian Hesse und Mitra Wakil

    Wie funktioniert das »Weltenmachen« in unserer abgewrackten Gegenwart? Zwischen den Trümmern von Coworking-Räumen und verwoben in Amazons soziale Netzwerke, die Bakterien aus Daten und Fakten aus Lügen erzeugen? Auf der Suche nach Solidaritäten in Zeiten des Data-Mining von Mikrogefühlen.

    Die Akademie Schloss Solitude lädt (Post-)Menschen, Cyberpunks, 3D Scanner-Schamanen und künstliche Tentakel-Intelligenzen zu einem Spiel des Weltenbauens ein: In einer zweitägigen Veranstaltung entsteht vom 27. bis 28. September im Werkstatthaus Stuttgart ein experimenteller Raum mit offenen Gesprächen, Filmvorführungen, Objekten, einem kollektiven Life-Gaming Tutorial und einer Performance über Rituale für Cyberpunks.

    Tag 1

    Animal Hacker Analytics: Queer encounters with dark arts, shimmering endurances and toxic execution
    Keynote Lecture von Helen Pritchard

    Tag 2

    Worlding with Hivemind
    Kollektives Tutorial über das Weltenbauen, angeleitet von Sahej Rahal
    In diesem Tutorial werden die Teilnehmer*innen dazu eingeladen, mit 3D Scan-Verfahren, Spielprogrammierung und MIDI Tongeneratoren gemeinsam spekulative Welten zu entwerfen.

    Toxic Truth Terrain
    Gespräch mit Helen Pritchard, Pallavi Paul und Matthias Böttger

    In diesem Gespräch werden die Teilnehmer*innen die Frage »Wie erschafft sich die Welt selbst?« untersuchen. Die Beitragenden nähern sich der Thematik von drei Blickwinkeln aus: im Hinblick auf die Verhandlung von Faktizität und Realität in der heutigen Herstellung von Wahrheit (Pallavi Paul), hinsichtlich der Beziehung von Videospielen und Urbanismus (Matthias Böttger) sowie in Bezug auf Toxizität von Ökoinformatik (Helen Pritchard).

    Tentacular Plastic Realism
    Gespräch mit Mitra Wakil, Fabian Hesse und Daniel Rourke

    Im Sinne des Begriffs »crapularity«, den Florian Cramer in seinem Text »Crapularity Aesthetics« (2019) als Alternative zu »Singularität« beschrieben hat, laden die Gesprächspartner*innen dazu ein, das subversive Potential von Spielen mit Plastik durch Techniken des 3D Scannens und 3D Druckens zu erkunden (Fabian Hesse & Mitra Wakil), sowie Weltmachen mit der Materialität von Horror zu untersuchen (Daniel Rourke).

    Augmented Rituals for Cyber-Shamans (or: Rituals for Cyberpunks)
    Kollektive Performance

    Mit Beiträgen von: 
    Matthias Böttger, Architekt, Berlin/Deutschland; Fabian Hesse, Künstler, HFBK Hamburg, Werkstatt Digitales/Material, Berlin/Deutschland; Pallavi Paul, Künstlerin, Neu-Delhi/Indien; Helen Pritchard, Künstlerin und Dozentin in Computational and Digital Arts am Goldsmiths, University of London, London/Großbritannien; Sahej Rahal, Künstler, Mumbai/Indien; Daniel Rourke, Autor, Künstler und Dozent und Mitbegründer des MA Programms Digital Media am Goldsmiths, University of London, London/Großbritannien; Mitra Wakil, Künstlerin, FabLab München, München/Deutschland 

    http://www.akademie-solitude.de/en/events/september-27-28-2019-worlding-nudges-for-posthuman-playanstoss-zum-weltenbauen-with-sahej-rahal-fabian-hesse-and-mitra-wakil~no4003/